PostNL stopt met tweede bezorgpoging
- Geplaatst op
- Door Martijn Krook van MyParcel
- 0
Vanaf woensdag 16 oktober is PostNL gestopt met de tweede bezorgpoging en deze pakketten de volgende dag bij de dichtstbijzijnde PostNL-locatie afgeleverd.
Wat is er aan de hand?
De online bestedingen door Nederlandse consumenten groeien naar verwachting de komende jaren door. Dit betekent ook steeds meer pakketjes voor de vervoerders en PostNL speelt daar voortdurend op in door de pakketbezorging zo goed mogelijk op zowel de groei van jou als webshop en de wensen jouw klanten af te stemmen. Met als doel pakketten in één keer bij de consument af te leveren: waar en wanneer zij dat willen.
Wat is er gewijzigd?
Vanaf woensdag 16 oktober is PostNL gestopt met de tweede bezorgpoging en deze pakketten de volgende dag bij de dichtstbijzijnde PostNL-locatie afgeleverd.
95% van de pakketten wordt bij de 1e bezorgpoging bezorgd
De afgelopen jaren zijn steeds meer bezorgopties toegevoegd, zodat je jouw klanten meer controle kunt geven over de bezorging van hun bestelling. We zien dan ook dat steeds meer webshops meerdere bezorgopties aanbieden in de checkout van hun webshop. Mede hierdoor slaagt PostNL er inmiddels in om zo’n 95% van de pakketten bij de eerste bezorgpoging af te leveren. Van de pakketten waarbij de eerste bezorgpoging niet slaagt, slaagt ook vaak de tweede bezorgpoging niet. Daarnaast blijkt uit klantonderzoek dat de meeste ontvangers liever willen dat deze pakketten direct naar de dichtstbijzijnde PostNL locatie worden gebracht. Daar zijn hun bestellingen namelijk al de volgende dag beschikbaar. Om die redenen heeft PostNL besloten pakketten voortaan na een niet succesvolle bezorgpoging pakketten naar de dichtstbijzijnde PostNL locatie te brengen. Er zijn op dit moment zo’n 3.300 PostNL-locaties in Nederland dus er is er altijd een in de buurt.
Meestal binnen 3 dagen opgehaald
Uit onderzoek weet PostNL dat de meeste ontvangers hun pakket binnen drie dagen ophalen. De bewaartermijn is daarom onlangs van twee weken teruggebracht naar een week. Daarmee vergroten we de totale beschikbare capaciteit van de PostNL locaties. Daarnaast houdt PostNL nauwlettend de hoeveelheid pakketten in de gaten dat naar retaillocaties gaat om de aantallen beheersbaar te houden.
Meer controle betekent een hogere klanttevredenheid
Met dit besluit zijn pakketten een dag eerder beschikbaar voor ontvangers, wanneer PostNL bezorgers deze na een mislukte bezorgpoging direct naar een PostNL locatie brengen.
Minder meters betekent minder CO2-uitstoot
Elke dag weer leggen de verstuurde pakketten veel kilometers af door Nederland. Ook onnodige extra kilometers wanneer bezorgers voor een tweede keer met een bestelling voor een dichte deur staan. Het wegnemen van de tweede bezorgpoging uit het bezorgproces is daarmee een stap in de goede richting. Het bezorgproces wordt hiermee efficiënter en per pakket worden gemiddeld minder kilometers afgelegd tot aan het moment van bezorging. Het is weer een stap in de goede richting van onze verduurzaming.
Hoe herken ik een pakket dat naar een PostNL locatie gaat?
Hoe weet ik dat het pakket na de eerste bezorgpoging naar de PostNL locatie is gegaan? In de Track & Trace omgeving staat bij het onderdeel ‘’options’’ de volgende tekst ‘’Bezorging gewijzigd door PostNL’’.
We zijn benieuwd wat jij van dit besluit vindt. Laat het ons weten in de comments hieronder!
Reacties
Wees de eerste om te reageren...